Laadpaal installeren

Elektrisch rijden wordt de trend. Om de batterijen te kunnen laden is er een stopcontact of een laadpaal nodig in de buurt van de wagen.

Bij het gebruik van een gewoon stopcontact kan er niet snel geladen worden. Door een laadpaal te installeren kan het laden veel sneller gebeuren.
Ook kan de laadpaal in combinatie met een energiemeter er voor zorgen dat het totale verbruik in huis beperkt blijft.

Indien er veel verbruik is kan de laadpaal de auto trager laden. Indien het totale verbruik terug zakt kan de auto terug sneller worden opgeladen.

 

Enkelfasig of driefasig

Welk type van laadpaal er geïnstalleerd kan worden is afhankelijk van de elektrische aansluiting van de woning en het laadvermogen van de auto.

Bij een enkelfasig net is er de keuze tussen 3.7 of 7.4kW. Dit komt overeen met een aansluiting van 16A of 32A.
Driefasig zijn er de 11kW en de 22kW varianten. Dit komt overeen met 16A of 32A diefasig.

 

Uitvoeren van de bekabeling

De bekabeling van de laadpaal moet vertrekken vanaf het elektrisch verdeelbord. In het bord zal er een nieuwe kring worden bijgemaakt.
Het traject van de kabel zal altijd zo goed mogelijk door ons worden weggewerkt.

De minimum vereiste is een stroomkabel om de laadpaal van voeding te voorzien.

Bijkomstig kan er een UTP-kabel en een buskabel gelegd worden.
Door de UTP kan de laadpaal op het internet worden aangesloten waardoor er extra mogelijkheden zijn.
Om gebruik te kunnen maken van load balancing moet de laadpaal verbonden kunnen worden met een kWh meter. Hiervoor kan de buskabel gebruikt worden.

 

Keuring na plaatsing

Na de plaatsing van de laadpaal moet er een keuring door een erkend keuringsorganisme worden uitgevoerd. Wij zorgen steeds voor de keuring en zorgen dat heel de installatie in orde is.

Offerte

CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
3 + 16 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.